perjantai 11. heinäkuuta 2014

Kotini on linnani

KOTINI O LINNANI

2. 7. 2014 Kodiak  pienkone  sukelsi Kabulin saastesumun läpi yläilmoihin. Se heittelehti ilmavirtojen pyörteissä kuin hallitsematon auto talven ensi lumilla kuoppaisella tiellä tai liukkaalla jäällä. Mutta yläilmoissa ei tarvinnut pelätä, että törmäisimme vastaantulevaan  ajopeliin tai tien penkkaan.  Tasaisen beigen väriset vuoretkin olivat turvallisen kaukana. Suuntasimme Kabulista kohti länttä seuraten Hindukush vuoristoa ja sen jatketta Kuh-e-Babaa (  suomeksi ”Papan vuori ”). Seurasin silmä tarkkana alla häämöttävää tuttua maisemaa,  tienauhaa, joka kiemurteli laaksojen pohjaa vuorten yli kohti Hasaramaata ( Hazarajat ). Kolmen ja puolen sadan kilometrin taival määränpäähän veisi maastoautolla ainakin 17 tuntia, ja matkalla Kabuliin yö pitäisi viettää maantien varren basaarin majatalossa, sillä illan pimetessä ei ollut turvallista pyrkiä Kabuliin saakka ryöstö- ja kidnappausvaaran takia. Siksipä me ulkomaalaiset kuljemme nykyään syrjäseuduille lentäen.

Vuorten panoraama oikealla puolellamme muuttui tutuksi, ihanaksi värien paletiksi: umbraa, siennaa, okraa, terrakottaa, välissä vaalean sinisiä, harmaita tai violettiin vivahtavia läiskiä, sekä vihreitä viljelyksiä ja maanvärisiä savitalorykelmiä . Etsin silmilläni tuttua, rakasta maamerkkiä, ”toisen kotimaani” Hasaramaan”  rajapyykkiä Morsiamen Kruunua, ja siinä se kohosikin ylväänä nelikulmaisena sikermäisenä ulokkeena edessämme. Nyt allani vilistivät tutut kyläpolut, joita olen saanut patikoida työmatkoilla Panjaossa, näkyi solia, joitten ylittämisestä on mieleen painuvia muistoja, näkyi Kirmanin leveä, vihreä laakso lukuisine sivujuhaaroineen ja lopulta Lalin tasakattojen meri, aurinkopaneeleita katoilla ja joitain satelliitti tv -antenneitakin. Basaari kiemurteli nelihaaraisena kujana kattomeren keskellä. Kuin huomaamatta tömähdimme mallikkaasti jokitörmän savitasangolle. Lento Kabulista oli kestänyt tunnin.

Kotini sijaitsee savitalokentän etelälaidalla muurien ympäröimässä kahden pihan yksikössä, molemmissa sininen rautaovi. Pihoja yhdistää käytävä. Toisessa pihassa on kaksio, jossa on vierashuone, siinä oma sisäänkäynti. Minun pihassani on kaksi kaksiota, toisessa asuu tällä hetkellä suomalainen Riitta, kätilö-sairaanhoitaja. Hän iloitsee mahdollisuudesta puhua suomea muillekin kuin punaruskealle koiralleen Nallelle, joka on minun edesmenneen Jekkuni sisar, katuojasta pelastettuja löytökoiria. Toinen asunto on vieraita varten. Siihen olen siis asettunut taloksi.

Elämme olosuhteisiin nähden varsin mukavasti. On aurinkopaneelit syöttämässä sähköä 24 t/vrk. Sähkö riittää antamaan voimaa vempaintemme kuten tietokoneen, kameran, radion ja kännykän akkujen lataamiselle, sekä televisiolle. Internet-yhteyttä ei ole, mutta ei hätää! Löytyy kolmekin työpistettä projektien toimistoissa, missä  voi päästä nettiin. Kolmen operaattorin kännykkälinkitkin seudulla löytyvät. Ja soittaminen on niin halpaa, etten oikein edes ymmärtänyt sitä. Ostin maksuaikaa 18 euron verran ( 1000 Afgaania ), mitä Riitta suuresti ihmetteli.  No, puhelu Suomeen maksoi vähän yli 100 Afs, eli pari euroa! ) Joka taloudessa täällä onkin ainakin yksi puhelin, monilla kahdenkin operaattorin sim-kortit. Basaarista saa halpoja kännyköitä, Nokiaa kyllä vielä ehkä enemmän kuin  uutta suosikkia Samsungia. Aurinkopaneelejakin saa paikallisesti, hintahaarukka 7000 – 14000 Afs ( 140 – 280 Euroa ). Lisäksi löytyy pieniä halpoja televisioita. Joten ainakin joissain – monissakin perheissä elintaso on noussut huimasti. Tosin MEIDÄN ystävissämme löytyy koko joukko köyhiä, joilla ei ole varaa ylellisyyksiin.
Täällä lähes aina paistavaa aurinkoa hyödynnämme muutenkin: Ruoka hautuu aurinkouunissa eli mustassa, heijastuspintaisessa peltilaatikossa lasikannen alla ja vesi kuumenee samoin peltisessä astiassa aurinkoenergialla. Pihassa on käsin pumpattava kaivo.  Naapurissa kasvimaan kasteluvesi nousee sekin aurinkoenergialla! Toistaiseksi kaivo vielä nostaa vettä. Syksyä kohti kaivot täällä tuppaavat kuivumaan. Niin, on meilläkin lautasantenni ja televisio lukuisine kanavineen, josta katsomme lähinnä uutiset.  Jalkapallon MM-kisoja emme ole onnistuneet ”telkusta” seuraamaan. Taitavat lähetykset olla useimmiten netissä, emmekä NIIN innokkaasti kisoja katso, että tallustaisimme keskellä yötä toimistoon netin ääreen.

Kylppäri on pikkuinen huone sementtilattioineen ja ulosmenoputkineen. Kylpeminen on pesuvati-ämpäritasoa. Ulkohuussi on niin ikään sementtipömpeli pihan perällä, ihan oikea istumapytty ja pesuallas kantovesisysteemeineen löytyy. Oman ohjelmanumeron muodostavat  öiset huussimatkat tähtikirkkaan taivaan alla. On rauhallista ja hiljaista! Keittiössä on kaasuhella.

Riitta on onnistunut luomaan naapurimme, kanadalaisen agrologin avulla kovaan savimaahan pikkuisen, tosin kituliaan kasvimaan keskelle pihaa. Sitä hän hellästi hoitelee, samoin muutamia kukkapenkkejä. Tosin Nalle  pitää myös erityisesti kurkuista ja auringonkukan taimista. Riitta luovutti kurkun viljelyn neljännen tuhon jälkeen, eikä ole myöskään auringonkukkaa enää viljellyt. Muuten Nalle on ihan mainio ja kiltti pakkaus.

Kanadalais-amerikkalaisen pariskunnan isännöimässä naapuritalossa kasvimaa kukoistaa ihan toisella tavalla tuottaen muun muassa kurpitsaa, porkkanaa, kukkakaalia ja MANSIKKAA! Pikkuisessa kasvihuoneessa menestyy myös tomaatti ja paprika. Mansikkakautta riittää elokuun lopulle saakka. Kasvinviljely kuuluu Kylien Kehittämisohjelmaan ( CDP, Community Development Program ). Mutta siitä ja työstä ynnä muusta elämästä kerron myöhemmin.

Mainittakoon vielä, että huusholliimme kuuluu myös molempien pihojen yhteinen, iloinen ja avulias päivävahti, jonka huone on heti portin vieressä. Hän pitää huolta turvallisuudestamme sekä toimittaa kaikenlaisia askareita pihoissamme ja täyttää vesisäiliöt kodeissa, käy basaarissa ostoksilla tarvittaessa ynnä muuta. Yövahtia meillä ei ole. Seutu on hyvin rauhallista ja työmme arvostettua. Ylipäänsä tämä rauha, kiireettömyys ja hiljaisuus on hoitanut minua näinä ensimmäisinä päivinä täällä 2800 metrin korkeudessa vuorten keskellä aivan erityisellä tavalla.

Toista viikkoa olen siis ollut perillä. Aika on mennyt leppoisasti ystäviä tavatessa omassa olohuoneessa tai polkuja kulkien lähikyliin. Pihaportti on kolissut tiheään, kun naapurit ovat pyrkineet juttusille.  Olen kuunnellut heidän murheitaan ja vaivojaan epävirallisella ”yksityisvastaanotolla”. Kolme lasta olen joutunut lähettämään Kabuliin tutkimuksiin ja myös yhden rintasyöpää sairastavan naisen. Paikallinen, meidän perustamamme, nykyään EU:n sponsoroima kansallisen järjestön ylläpitämä ”sairaala” ei oikein toimi.

Vapaa-aikana kuljeksin mieluusti yksin tai tiimin kanssa lähivuorilla. Ulkomaalaisryhmässä ei tällä hetkellä ole muita kuin Riitta ja naapuripihan pariskunta. Taitavat olla ainoat vierasmaalaiset seudulla. Elämän rytmi on kaiken kaikkiaan leppoisaa, kiireetöntä,  säännöllistä.. Kyllä tämä lomastakin käy!















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti