APUVA! PAKOLAISIA TULOO!
Kirjoitin keväällä 2017 tarinan hazaranuoresta Eteläsuomen
Sanomiin.
Hänen nimensä on
Junus. Hän on etniseltä taustaltaan hazara.
Nämä ovat mongoliruhtinas Tsingis
Khanin maailmanvalloituksen seurauksena syntynyt heimo, shiiamuslimeja, kun
enemmistö Afganistanin lukuisista etnisistä ryhmistä kuuluu sunneihin. Heidät on tungettu eristyksiin
Keski-Afganistanin karuun vuoristoon, mistä heitä on kyllä levittäytynyt
muuallekin, erityisesti Kabuliin. Maan väestöstä on noin 15 – 20% hazaroita.
Junus kuuluu
Afganistanista yksin paenneihin nuoriin miehiin, joita olemme täällä
pohjolassakin kauhistelleet. Miksi he ovat lähteneet? Terroristejako? Miksi eivät ole puolustamassa maataan sodassa
terroristeja vastaan? Ei meillä vaan sodan aikana nuoret lähteneet käpälämäkeen
ja jättäneet perheitään vihollisen armoille!
Tämä surusilmäinen, hontelo parikymppinen
hazarapoika! Terroristi?
Hän kertoo hiljaa
tarinaansa. - Asun Keski- Afganistanissa ylätasangolla. Kiihkoislamilaiset sunnimuslimit hyökkäilevät
öisin kyliimme. He tappavat miehet ja pojat tai vievät jonnekin. He raiskaavat
naiset ja tytöt. Päivällä tienoo näyttää rauhalliselta. Virallinen valtion
edustus ei mahda mitään tuholaisille tai katsoo läpi sormien tilannetta.
Vuosi sitten
islamistit surmasivat isäni, ja sen jälkeen pakenin. Minulla on äiti ja kaksi
siskoa. En tiedä, mitä heille tapahtui.
Minulla ei ole ollut heihin mitään yhteyttä vuoteen. Naapurin avulla selvisin pitkästä
pakomatkasta tänne. Nyt pelkään, että minut palautetaan Afganistaniin. Minne
menisin? En tiedä, missä sukulaiseni ovat. Eikä kotiseutuni ole turvallinen.
Lähtiessäni Afganistaniin nelisen viikkoa sitten minua
saattoi Vantaan lentokentällä hazarapoika – olkoon nimensä vaikka Ali. Hänen
vanhempansa ovat kotoisin Lalista! Äiti oli kertonut, että Ali itse asiassa
syntyi meidän sairaalassamme, ilmeisesti ensimmäisenä talvena 2000. Äiti kertoi
pojalleen myös pitämistämme terveyskursseista hänen kylässään. Perhe muutti
sitten Heratiin. Kaksi vuotta sitten isä kävi Lalissa henkilökorttiasioissa ja
paluumatkalla Heratiin talebanit surmasivat hänet. Ali pakeni ison veljensä
kanssa. Veli jäi Iraniin, Ali päätyi Suomeen. Nyt hän oli hädissään, koska ei
ollut kuullut äidistään kahdeksaan kuukauteen. Viimeisen viestin mukaan
talebanit uhkailevat heitä kylässä, missä he asuivat Heratin ulkopuolella
maaseudulla.
Joku päivä sitten Lalissa sairaalan autonkuljettaja tuli
juttusilleni. Hän on toiminut aikaisemmin järjestömme kuljettajana ja tunsin
hänet niiltä ajoilta. Sairaalassa oli hallinto vaihtunut, valtaan oli tullut järjestö, joka on tiukan organisaation
maineessa. Joku vuosi sitten autokuki – olkoon nimensä vaikka Reza – oli
kidnapattu Lalin ja Chaghcharanin välillä. Auto oli poltettu ja Reza oli
vähällä päästä hengestään. Nyt sairaalan uusi johto pakottaisi hänet viemään
sairaalahoitoa tarvitsevat potilaat Ghorin läänin pääkaupunkiin, koska Lal kuuluu
tuohon maakuntaan. Alue on varsinainen
heimojen sulatusuuni, ja sen lounaisella reunalla talebanit juuri hiljattain
järjestivät verilöylyn Taiwaran sairaalassa. Hazarat kokevat luonnolliseksi suunnakseen Bamianin, mikä on heimoaluettaan. Ymmärrettävästi Reza ei halua suin surminkaan
ajaa matkaa, millä oli päästä
hengestään. Kun hän valitti määräyksestä hallintojohtajalle, tämä vain tokaisi:
Lähde sitten virastasi, aina löytyy uusia kuljettajia.
Itse sain todistaa islamistien hazaroihin kohdistuvaa
julmuutta kesällä 2014 juuri tuolla samaisella tiellä. Noin 90 kilometriä
asemapaikastani länteen oli aseilla uhaten pysäytetty linja-auto. Kaikki 14 hazaraa oli
kylmäverisesti lahdattu tien poskeen yksi kerrallaan, kolme naistakin,
lapsia.. Muut 32 jotka voivat todistaa olevansa eri heimoa, säästettiin.
Murhattujen joukossa oli meidän alueemme väkeen kuuluvien lisäksi kaksi
kauppiasta Kabulista liikematkoillan.
Eräs ryhmä pakomatkalle lähteneitä hazaranuoria on Iraniin
päätyneitä, jotka Iran pakottaa Syyriaan taistelemaan ISISiä vastaan. Jotkut
lähtevät toki vapaaehtoisestikin riskeistä huolimatta. Jos he selviävät
hengissä sodasta heille on luvassa kansalaisoikeudet Iranissa, mitä sinne
Afganistanista paenneilla kansalaisilla ei ole. Läntiseen naapurimaahan ajaa
hazaroita Afganistanista yhteinen uskonto shialaisuus. Mutta hazarat ovat
sielläkin toisen luokan kansalaisia.
Miksi juuri nuoria, mieluummin alaikäisiä poikia lähetetään
pakosalle? Heille ainakin tilapäinen turvapaikka heltiää helpommin kuin
täysi-ikäisille. He pystyvät paremmin kestämään vaikean matkan rasitukset.
Perheen yhdistäminen myöhemmin on myös tavoitteena. Nuorissa on perheen
tulevaisuus. Voi joukossa olla tietysti seikkailijoita ja parempaa elämä ja
koulutusta etsiviä.
Afganistanin yhteiskunta rakentuu suvun ja heimon
yhteisöistä. Vierailla ei välttämättä ole elämän edellytyksiä vääräheimoisten alueella. Yhteisöllisyys, mitä suuresti ihailemme, rajoittuu käytännössä sukuun ja heimoon.
Vierasheimoista karsastetaan, varsinkin maaseutuoloissa. Isoissa kaupungeissa
etniset ryhmittymät sulautuvat massaan, mutta olemme saaneet kuulla ikäviä
uutisia viime aikojenkin Kabulissa räjähtelevistä pommeista. Monet tuhoisista hyökkäystä tapahtuvat
nimenomaan vainotun ja halveksitun hazaraväen keskuuteen. Mutta ylipäänsäkin toki muutkin kuin hazarat
kokevat olonsa entistä turvattomammaksi, vaikka pyrkivätkin uhkien keskellä elämään
mahdollisimman normaalia elämää. Parastaikaa tätä kirjoittaessani kansa viettää
Id-e-Qurbania, uhrijuhlaa
pyhävaatteissaan, iloiten, hyvää ruokaa nauttien.
![]() |
| Vuorten rauhaa |
![]() |
| Lampaita |







