Annanpa päiväkirjan kertoa Lalin vierailuni viimeisestä
viikosta.
21. 7. 2014
maanantai-iltana
Eilen aamuna läksin tallustamaan maantien laitaa kohti
Khushnaun kylää. ”Sisko” minua siellä jo
kuulemma odotti. Hänellä on samanlainen kippura nenä kuin minulla, ja niinpä
väki kutsuu häntä siskokseni. On hän kyllä muutenkin ystäväni vuosien takaa, ja
kotinsa sopivan lenkkimatkan, noin kahdeksan kilometrin päässä. Sinne olen
milloin hiihtänyt, milloin kävellyt, pyöräillytkin joskus ja autolla ajanut.
Alkutaival on pölyistä, sateen sattuessa kuraista maantietä,
jonka vierustaa tepsuttelin reipasta vauhtia. Ja mitä ihmettä! Tulin
tietyömaalle! Kaivinkone siellä jyrsi kuivaa savista pintaa. Nelisen kymmentä
vuotta on suunniteltu läntisen Heratin ja Kabulin yhdistävää suoraa valtatietä.
Tässäkö sitä nyt kaivettiin? – Kyllä vain, ja tie päällystetäänkin, minulle
vakuutettiin. Ken elää, sen näkee.
Sitten minut tavoitti hymyilevä nuori mies, joka esittäytyi
Hamidiksi, ystävämme – sanotaan vaikka -
Ahmedin pojaksi. Hänen toverinsa huristeli alempana niityn reunassa. He
tarjosivat minulle kyytiä, mutta sanoin, että mielelläni nyt tällä kertaa
kuljen jalan. Olin Laliin tullessani muutenkin päättänyt, että jos suinkin
mahdollista, moottoripyörän selkään en mene. Kypärää täällä ei tunneta, ja
varovaisestikin ajaen tiellä voi kohdata kohtalokkaita yllätyksiä.
Tienhaara ystäväni kotiin tulikin yllättävän nopeasti vastaan,
ja läksin talsimaan niityn piennarta,
kohti ystäväperheen jyhkeää
savilinnaa. ( Minulla ystäviä riittää
kaikissa yhteiskuntaluokissa ). Olin
suunnitellut, että palaan illaksi kotiin, mutta eihän se käynyt. Yöksi oli
jäätävä. Asian ilmoittaminen
kotijoukoille oli oma operaationsa. Lähivuorella on kyllä linkkiasema, mutta
siihen saa yhteyden vain seisomalla tietyssä paikassa pihalla penkillä.
No, kuulumiset vaihdettiin ja lapset laskettiin, kahdessa
vuodessa sukuun oli syntynyt kolme uutta vauvaa, osa nuorista lentänyt ulos pesästä, kaikki
neljä tyttöä naimisissa, yksi poika Kabulissa, kaksi kotona, ja miniät
ahkeroimassa kotihommissa, anoppi päälle katsojana. On tietysti aurinkopaneelit
katolla, satelliittiantenni, useita kännyköitä. MUTTA toimivaa ulkohuussia ei
edelleenkään ole. Ainakaan minua ei kehdattu sinen viedä, pömpeliin, mikä oli
rakennettu edellisellä kerralla käydessäni kaksi vuotta sitten. Pellon
pientareella piti kykkiä, kuten ennen.
Illan suussa minut istutettiin talon asuinkerroksen ulokkeelle,
mistä sain seurata iltatouhuja. Lammas
oli teurastettu, ja sitä nyljettiin pihalla. Sitten kohta 180 päätä karjaa eli rasvahäntälampaat
ja vuohet, lisäksi kahdeksan lehmää törmäsivät
laitumelta umpinaiseen sisäpihaan. Lehmät ajettiin ensimmäisen kerroksen
navettaan. Karitsat jäivät pihaan, täysikasvuiset elikot ajettiin ulos omiin
karsinoihinsa, missä ne kai lypsettiin. ”Eläinlääkäri”, rättipäinen mies kiersi
karitsojen kesken ja kellisti aina joitain selälleen ja alkoi nyppiä jotain
vatsanahasta. - matoja eli kärpäsen toukkia kuulemma. Miniät auttoivat ja joka
puolella pitkin pihaa vilisi isompia ja pienempiä lapsia seuraten uteliaina ja
touhukkaina tapahtumia. He auttoivatkin karjan erottelussa. Vauvat keikkuivat
äitien käsivarsilla, isompien sisarusten tai milloin kenenkin, erityisesti
mamman sylissä, mutta myös pappa noita
suvun nuorimpia suukotteli ja helli.
Nytkin talon isäntä
istui samanlaisella patiolla kuin minä lastenlastensa ympäröimänä. Oli tosi
ihanaa seurata isovanhempia, joilla syliä riitti kaikille lapsille. Tappelun
nujakassa saatu paha mieli haihtui mummon sylissä. Äidit eivät työkiireiltään
aina ehtineetkään nujakoita selvittämään.
Auringon laskiessa siirryimme sisätiloihin ja söimme sen vasta teurastetun lampaan, minä
ja ystäväni omassa tilassamme erillään miehistä. Miniät ahkeroivat keittiössä. Juttelimme
elämän ja kuoleman kysymyksistä. Perhe menetti 17 vuotiaan pojan kymmenen
vuotta sitten maksatulehdukseen, ja muisto tekee vieläkin kipeää äidin
mielessä. Molemmat olemme ikääntymässä,
ja ymmärrämme, että emme ehkä enää näe toisiamme.
Kymmenen maissa kuukahdin patjalleni vällyjen alle, kun väki
meni kylämoskeijaan 23.paastopäivän yöseremoniaan. Yksi miniöistä jäi seurakseni,
ja aamuyöstä ystävä kömpi myös huoneeseen, osa jäi moskeijaan yöksi. Herättyäni
hiivin ulos raikkaaseen, kuulaaseen
aamuun. Pikkuinen, musta tipu piipitti hädissään pientareella emoaan etsien.
Kanoja tuli ulos pihalta maata
nokkimaan, mutta ne eivät huolineet orpoa piipittäjää siipiensä suojaan. Löysin
sen emon pihalta ruoantähteitä noukkimasta. Kannoin eksyneen luokseen. Päivän hyvä työ….
Talon vanhin poika vei minut aamulla kotiin autolla.
Pysähdyimme tietyömaalle. Hän oli töitten johtaja, kertoi, että tätä valtatie
22:ta todella nyt rakennettiin, mutta ei se todennäköisesti ainakaan alkuun
olisi päällystetty.
24. 7. torstaina
Leenan päivänä 22. 7. minut kutsuttiin sairaalaan. Oli tapahtunut
moottoripyöräonnettomuus: kolme loukkaantunutta, kaksi heistä ystävämme Ahmadin
poikia, ja toinen heistä oli Hamid, joka oli tarjonnut minulle kyytiä matkalla
Khushnauhun! Huh! Hänellä on ilmeisesti kallon murtuma, isoveljellä rannemurtuma
ja kaularanka tärähtänyt sen verran, että kuvata se pitäisi. Mutta lähin
toimiva röntgenlaite löytyy kuulemma Bamianista, 150 kilometrin päästä 100
ensimmäistä kilometriä kuoppaista ja mutkaista savitietä.. Hiljaisin, osin
tajuton oli kuitenkin kolarin toinen osapuoli, naama turvoksissa, hampaita
irronnut, oli kaatunut kasvoilleen.
Sairaalasta ei löytynyt kaulatukea, joten improvisoimme
pahvista, samoin jonkinlaisen pahvilastan murtuneeseen käteen. Tilasimme
lentokonekuljetuksen uhreille. Saattajana piti olla lääkäri. Sairaalan lääkärit
olivat lähteneet paastonajan loppujuhlan viettoon!!! Eikä hoitajia kelpuutettu,
eivätkä olisi saaneet lupaakaan lähteä.
Niinpä minä sitten varustauduin matkaan sitä silmällä pitäen, että olisin
joutunut jäämäänkin Kabuliin, mikä ajatus kyllä hirvitti, sillä ulkona
liikkuminen on varsin rajoitettu turvallisuussyistä, ja lämpötila nousee 33
tienoolle päivällä. Alussa sanottiin, että koneeseen mahtuu vain yksi potilas
kerrallaan, eli kolme keikkaa olisi tiedossa.
ONNEKSI koneeseen mahdutettiin kaksi potilasta ja toiselle
lennolle pilotti hyväksyi hoitajan saattajaksi kaulavammaiselle , jonka olin
jättänyt viimeiseksi. Toimistomme hoitaja, joka on oikeastaan sairaanhoitaja,
ja jonka vaimo opiskelee lääkäriksi, pääsi siten etukäteen Idin, eli paastoajan loppumisen viettoon perheensä luo
Kabuliin.
Meillä olisi eilen ollut Timin ja Rowenan kihlajaisjuhla.
Kihlapari on ollut vieraana Timin vanhempien luona, jotka ovat täällä työssä.
Juhla siirrettiin moottoripyöräonnettomuuden aiheuttaman hössäkän takia täksi
päiväksi. Tim on kasvanut tässä maassa, sillä hänen vanhempansa ovat
työskennelleet eri puolilla maata, nyt siis viimeksi Lalissa. Hänen isoveljensä
kihlajaisia juhlittiin kaksi vuotta sitten - myös Lalissa. Paikalliset työntekijät halusivat
välttämättä järjestää myös Timin kihlajaiset. He ovat olleet innolla
valmisteluissa mukana. Morsian saa asianmukaisen meikkauksen, hänelle teetettiin
puku paikallisella räätälillä ja ostettiin asuun sopivat kengät basaarista.
Ruokaa on varattu kuudelle kymmenelle hengelle. Juhla tapahtuu Timin vanhempien
pihalla.
Kello 16
KAKSI SUOMALAISTA
JÄRJESTÖMME JÄSENTÄ ON SAANUT SURMANSA HERATISSA TAKSISSA. Tiesimmekin, että siellä
lännessä päin on ollut levottomuuksia,
mutta itse Heratin kaupungin piti olla turvallinen!!!! Ja tytöt ovat taatusti
huolehtineet turvallisuusmääräysten toteutumisesta, ovat käyttäneet tuttua
taksia ja ostoskatunsa olikin pääkatuja, vilkas. Moottoripyörällä ajaneilla surmaajilla
oli vaimennettu ase. Ammattilaisia.
Uutinen on kiirinyt nopeasti maailmalle, Suomeenkin. Emmekä tulleet
ajatelleesi omaisia ennen kuin Riitan sisko soitti kauhuissaan, käski hänen
palata heti kotiin. Sieltä käsin on
tietysti vaikea käsittää mittasuhteita ,maa on kaksi kertaa Suomen kokoinen, ja tänne mahtuu
ihan rauhallisiakin alueita. Soitin heti veljelleni. Hän kertoi, että he kotona
olivat juuri pohtineet, mitä minulle kuuluu. Olinko jo matkalla ihmisten
ilmoille ja joutunut kohtalokkaalle taksimatkalle!
25. 7. 2014 perjantaina
Vietimme ulkomaalaistiimissämme hiljaisen hetken
päiväjumalanpalveluksen yhteydessä samaan aikaan kuin Suomessa. Ei tätä voi
oikein käsittää. Ehkä sitten vasta, kun on itse selvinnyt ulos, sillä
takaraivossa nakertaa kuitenkin hiljainen pelko omasta puolesta.
Kihlajaiset juhlittiin kuitenkin eilen, olihan juhla-ateria
valmistettu. Väkeä oli tietysti yli odotetun, eri ikäisiä lapsia hyöri
jaloissa, pienimmät äitiensä sylissä. Morsian oli hehkeä, kohtuudella meikattu.
( Yleensä tässä maassa ei morsianta tunnista paklien alta! ) Naiset ahtautuivat sisätiloihin, miehet istuivat
ulkona pihakorokkeella. Musikaalinen sulhanen ei saanut laulaa pihalla, koska
on paastoaika menossa ja perjantain eli pyhäpäivän aatto. – Juhlan alussa
Arlin, sulhasen isä ilmoitti suru-uutisen ensin miehille, sitten naisille.
Aterian lopulla minä rukoilin naisten ja Arlin miesten puolella. Sitten morsian
ja sulhanen istutettiin pihalle sohvaan, ja heidät kukitettiin, kranssit
kaulaan, morsiamelle valkeita huiveja päähän. Makeisia kertyi kilokaupalla
lahjaksi, ynnä muuta.
Ainakin väki sai vatsansa täyteen, ja ainakin saimme samalla
toisaalta yhdessä surra Heratin tapahtumaa. Toinen uhreista oli tuttu
Lalissakin.
26. 7. 2014
lauantaina
”Itke, rakastettu maa”!!!! Lal suree, koko hasaraväki
suree. Daulatyarissa, sieltä vähän
länteen eli Chagharaniin, Ghorin pääkaupunkiin päin , Lalin keskustasta noin 90
kilometrin päässä on murhattu 14 – 15
matkustajavaista, hasaroita kylmäverisesti, lahdattu maantien varteen yksi kerrallaan,
kolme naistakin, lapsia. Ensin oli joukko jaettu kahteen ryhmään, hasarat
erotettu muun heimoisista, joita oli 32. Yhdestä naapurikylästämme sai surmansa
neljä samasta perheestä, ja rakkaan ”siskoni” pojanpoika eli sieltä kyydinneen
Zaherin poika murhattiin myös. Khushnaussa on tänään hautajaiset, niin kuin
siinä toisessa kylässä. Muut surmatut olivat muualta Hasaramaasta. Kaksi
matkustajaa piiloutui penkkien alle ja säästyivät.
En lähtenyt hautajaisiin. En oikein tiennyt ajankohtaakaan.
Mutta kirjoitin Zaherille surunvalitteluviestin. On viimeinen päiväni täällä. Päätin rauhoittaa mieleni joen rannalla Kuljin pajupensaikoissa ihania polkuja
seuraten. Loikin joen yli matalalla kohdalla
kiviä pitkin,. Selvisin kastumatta. Näin miehiä pesulla ja poikia
uimassa joessa, naisia pyykillä. Poikkesin erään ystävän luo, minne olin luvannut
mennä, jos kerkiän. Tämäkin koti on minulle tuttu vuosikymmenten takaa. Talossa
oli uusi vauva, muutaman päivän ikäinen pikkuinen poika. Siunasin hänet
kiitollisena kunnianosoituksesta, kun sain pitää häntä sylissäni, vaikka oli
vastasyntynyt. Vauvat pidetään yleensä piilossa 40 päivää synnytyksestä.
Palasin kotiin jokivarren poppelimetsikössä. Puut olivat
taimia silloin joskus, nyt kasvaneet tiheäksi metsäksi. Apilaniitty oli
levinnyt pitkin joen vartta. Nuuhkin ahnaasti kukkien hunajaista tuoksu.
31. 7. 2014 torstaina
turvallisesti kotipesässä Lahdessa!
Vietin kotimatkalla kaksi yötä Kabulissa. Vierastalon ovi
kävi tiheään, kun ystävät tulivat tapaamaan: kassillisen tuliaisia Suomessa
asuville sukulaisille toi eräs, Pikkukukka poikkesi kahdestikin, kauhuissaan
hasaroitten lahtaamisesta. Kaupungin eteläisessä lähiössä oli juuri vietetty
tällaisten teurastusten seurauksena hautajaisia, kaksi viidestä uhrista oli
tuon meidän maakunnassamme sattuneen murhan uhreja. Ahmad kiikutti hädissään
nähtäväkseni poikansa röntgenkuvat. Magneettikuvatkin oli tämän päästä otettu.
Ja kirurgin, neurologin, silmälääkärin ja korvalääkärin mielestä poika piti
toimittaa Pakistaniin leikattavaksi. Ajatus on aika mahdoton teitten
turvallisuustilanteenkin takia. Kirjoitin hänellekin lähetteen korkeatasoiseen Ranskalaiseen
Sairaalaan, missä tutkitaan ja hoidetaan ilmaiseksi erityisesti maaseudun
lapsia. – Lähete taisi olla viides tai kuudes, minkä olen täällä ollessani
kirjoittanut sinne. Siellä luvattiin tutkia hänet paastoajan juhlan loputtua.
Niin, ramazan ( ramadan ) päättyi vihdoin. Kabulissa oloni osui juhlan
ensimmäiseen päivään, mikä on islamilaisessa maailmassa vähän niin kuin
jouluaatto meillä, perhejuhla. Joten säästyimme id-vierailuilta. Yleensäkään ei
kyllä huvittanut lähteä kadulle vierastalon turvasta, ei silti. Ja ystävät,
jotka halusivat minut nähdä, löysivät helposti tiensä luokseni.
Viimeiset päivät Afganistanissa ovat siis sisältäneet surua
ja iloa sekaisin: hautajaisia, kihlajaisia, vastasyntynyt vauva, elämän kirjoa
kaikki. Arki kotimaassa pyörähtää kohta käyntiin kiireineen. Työ Afganistanissa
jatkuu, toistaiseksi entistäkin rajoitetumpana, ”tavallisten” ihmisten parissa,
jotka vain haluavat elää tavallista arkeaan rauhassa.















