HELIKOPTERILENTO, TOTUTTELEMISTA IGLUELÄMÄN
Elämäni ensimmäinen helikopterilento Kabulista Keskimaan
vuorille YK:n pelillä. Kirkas,
aurinkoinen pakkaspäivä. Välilasku Bamianissa. Matkustajia minun lisäkseni 17
miestä. Meille jokaiselle annettiin kuulosuojaimet, vesipullo ja
proteiinikeksipaketti. Istuttiin seinustoilla, tavarat keskellä rivissä. Koneen tärinässä ja melussa ei juuri puheltu. Maisemia ei
näkynyt pienistä ikkunoista katon rajassa, mutta loppumatkalla erotin kuitenkin
tuttuja maamerkkejä. Sydän alkoi hakata kiivaammin. Töyssähdimme nätisti
maahan. Iloisia kasvoja ympärillä,
Riitta juoksi ensimmäisenä vastaan. Ja sitten näin kauempana kahdeksanpäisen,
mustiin huntuihin pukeutuneen naisryhmän! Naistyöntekijät olivat tulleet minua
vastaan! Mahtoi herättää hämmästystä matkatovereissani, jotka lensivät kohta
seuraavaan kohteeseen. Naiset kietoivat kaulaani kukkaseppeleitä. Tervetulosuudelmia
ja halauksia vaihdettiin. Oli ihanaa
tulla ”toiseen kotiin”.
Alku on ollut tosin kuten aina hankalaa totuttelemista 2760
metriä meren pinnasta. Päänsärkyä,
väsymystä, ripulikin iskenyt. Ainoa lämpölähde on keittiön dieselkamiina, joka
kyllä antaa mukavasti lämpöä – noin 17 – 18 asteeseen. Muutaman päivän
kärvistelyn jälkeen se tuntuu ihan sopivalta! Viereistä makuuhuonetta en
lämmitä muuten kuin avaamalla keittiöön vievän oven yöksi. Paksut peitot ja kuumavesipullo riittävät, ja
uni maittaa! Olohuoneessa on kyllä myös paikallinen, ohutpeltinen kamiina, mikä
lämpiää nopeasti, mutta myös jäähtyy saman tien, kun tuli sammuu. Huone sinänsä on valoisa, ja aurinkoisella ilmalla
kohtuullisen lämmin, mutta käytän sitä vain vieraita varten. Pukeutumiseen
tarvitsen sisätiloissa pari ylimääräistä kerrosta. Kirpputorilta 5 eurolla
ostamani kevyttoppis päällimmäiseksi tarvittaessa. Ulkona aurinko lämmittää
päiväsaikaan mukavasti, ja pärjään ihan suomalaisilla talvivetimillä. Asun
Riitan kanssa samassa pihapiirissä. Muut
ulkomaalaiset ovat lähteneet talvilomalle.
Perinteinen lämmityssysteemi täällä on lattialämmitys.
Olohuoneen lattian alle rakennetaan tiilistä kanavia, joita pitkin lämpö leviää
lattiaan ja säilyy paksussa savikamarassa pari päivääkin. Usein tulilähteenä toimii tanduuriuuni, reikä
keittiön lattiassa, missä paistetaan päivittäin vehnärieskat, ja missä ruoka
säilyy lämpimänä. Itämailla tunnettu sandali (
paksuin peitoin peitetty pöydän alla hehkuva hiilipannu tai sähkölamppu
) on saanut paikallisen version, mihin tutustuin kyläreissulla.: kaksi
muovikanisteria oli täytetty kuumalla vedellä ja niitten päälle oli levitetty
täkki. Jalat vain sinne täkin alle, ja suloinen lämpö leviää koko kehoon. Vesi
säilyy kuulemma kuumana 24 tuntia.
Uusi lämmityskeino on rakentaa alakerran ikkunoitten eteen
kasvihuoneesta mallia otettu muovikehikko!
Kasvihuoneet ovat yleistyneet seudulla viime vuosina kuten yleensäkin
vihannesten viljely kylien kehittämisohjelmamme tuloksena.
Heti, melkeinpä kentältä suoraan marssin tiimin naisten
kanssa surunvalittelukäynnille. Vanha
ystävämme ja työtoverimme, terveyskeskuksen porttivahti oli kuollut juuri
edellisenä päivänä. Hän sairasti syöpää, mutta ilmeisesti hän menehtyi
äkillisesti sydänkohtaukseen. ( Tuo vuonna 1999 perustamamme terveyskeskus on
viime vuosina ollut paikallisen järjestön hoidossa ). Ja ennen joulua pääsimme vielä
häihinkin. Ystävän yhdeksänlapsisen
perheen poika nouti morsiamen vuorten takaa, mutta me yhdyimme hääriemuun vasta
kun hääväki saapui morsiamen kanssa anoppilaansa. Hakijat olivat lähteneet matkaan
aamukahdeksalta, ja neljän pintaan iltapäivällä juhla jatkui Lalissa.
Joulu saapui tännekin.
Profeetta Muhamamdin syntymäpäiväkin osui samaan saumaan ( aaton aattona
), joten tiimimme on saanut viiden päivän loman! Tämä on antanut minulle
kunnolla aikaa sopeutua ilmastoon ja hoidella ripulitautia, minkä kai sain jo
Kabulissa noutoruoasta. Teillekin tässä
paikallisiin oloihin mukautettu ORS resepti LITI: litraan vettä kaksi
kourallista vehnäjauhoja ja kaksi hyppysellistä suolaa keitetään hiljalleen
juomaksi, mitä nautitaan vähitellen tarpeen mukaan ( kupillinen jokaisen
ulostuskerran jälkeen, olemme antaneet ohjeeksi lapsille ). En ole syönyt
antibioottia.
Hiljaisuus, rauha, kauneimmat joululaulut, joulumusiikin
säestyksellä valmistui tuttuja laatikkoruokia sekä rosollia. Possun sijasta
pakastekanaa ( ostettu paikallisesta puodista ), pipareita Riitta oli leiponut
hyvissä ajoin ennen joulua. TV:stä hyviä dokumentteja ym. ( Katsomista
rajoittaa sää. Pilvisellä ilmalla aurinkokennot eivät saa ladatuksi tarpeeksi sähköä ylimääräisiin huvituksiin
valon lisäksi ). Ulkoilua lähivuorilla. Ilahduin, kun huomasin, että jaksan
sauvakävellä tasaiseen tahtiin ylös mäkiä ihan hyvin. Olen tottunut ilmastoon! Sopivat
suksetkin on löytynyt: Fisherin pitopohjat, Suomessa olevien omieni edeltävää
mallia. Lunta on vielä varsin vähän, mutta olen päässyt hiihtoa kokeilemaan
laakson poluilla.
Jonkun verran olemme vieraitakin vastaanottaneet. Ja aina
löytyy tietysti lääkärin neuvojen tarvetta. Ja vastaan tulee ihmisiä, jotka
pitävät itsestään selvänä, että tunnen heidät, kun muinoin olen luonaan
yöpynytkin työmatkoillani jossain syrjäkylällä. Yksi tällainen ”Jafarin isä”
kävi juuri luonani, jätti lahjaksi elävän lampaan, vaimoltaan, joka pitää minua
siskonaan. Poistin pojalta noin 15 vuotta sitten tulehtuneen umpisuolen. Lammas päätyi kuolleen porttivahdin pojan
karsinaan. Hautajaiset aiheuttavat täällä omaisille suunnatonta taloudellista
ahdinkoa, sillä surunvalittelut jatkuvat 40 päivää. Väkeä ei tule joka päivä,
mutta ainakin kerran viikossa. Kauempaa tulleet kävijät on ruokittava.
Rauhallisen joulun jälkeen arki saa nyt alkaa! 28. 12. 2015

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti